SORU ARA
RASTGELE SORU ÝNCELE
SON SORULAN SORULAR
SORULAN SORU
Günlük dersimizin (virdimizin) nasıl çekilmesi gerektiÄŸini tarif edebilir misiniz?
CEVAP
Günlük dersimizi namaz arkasından çekilmeyecekse eÄŸer ilk önce abdestimiz yok ise abdest almamız, kıble istikametinden ayrılmadan, günlük evradı ÅŸerifimize baÅŸlanılması evladır.
Cennet Mekân Üstadımıza “Günlük evradı ÅŸerifimizi ne zaman çekelim?” diye sorulduÄŸunda;
“Günlük dersinizi çekmek için en güzel vakit; sabah namazı kıldıktan sonra ki vakittir. Yerinizden hiç kalkmadan çekmeniz en evla olanıdır.” buyurmuÅŸtur.
Ebû Hüreyre (ra) rivayet edildiÄŸine göre Resûlullah (sav) ÅŸöyle buyurdu:
Biriniz namaz kıldığı yerden ayrılmadığı, kimseye eziyet etmediÄŸi ve abdestini bozmadığı müddetçe melekler:
Allahım! Ona merhamet et!
Allahım! Onu bağışla!
Allahım! Onun tövbesini kabul et! diye ona dua ederler.”
( Buhârî, Salât 87, Ezân 30, Büyû` 49; Müslim, Tahâret 12, Mesâcid 272. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 48; Ä°bni Mâce, Tahâret 6, Mesâcid 14)
Sabah namazından sonra vakit bulunamazsa ikinci en güzel vakit ikindi namazını eda ettikten sonrasıdır ki; Osmanlı devleti zamanında tekkelerde zikirler ya sabah namazından sonra ya da ikindi namazından sonra yapılırmış.
“AkÅŸam-sabah, (günün sonunda ve günün başında) Rabbine hamd ederek O'nu tesbih et (tenzih et)."(Äžâfir/ Mü'min Sûresi: 55) ayeti kerimesi bunun en güzel delilidir.
Cennet Mekan Abdullah Baba Hz.leri bu iki vakti bizlere tavsiye etmiÅŸ ve “Dersinizi çekmeyi yatsı namazından sonrasına bırakmayın, ÅŸeytan ve nefis size ağırlık vererek çekmemeniz için her türlü oyunu yaparlar.” BuyurmuÅŸlardır.
Åžimdi de gelelim dersimizi nasıl çekmemiz gerekir sorusunun cevabına;
Dersimiz baÅŸlamadan önce destur alınıp, dersimizi çekmeye niyet edilir. Åžöyle ki; “Niyet ettim, niyet eyledim, Allah rızası için günlük dersimi, virdimi çekmeye” ÅŸeklinde niyet edilebilir. Ä°bâdetin âdetten ayrılması ve ihlâsın gerçekleÅŸmesi için niyet yapılması lazımdır.
Ardından Üç ihlas Bir Fatihalar okunup, bağışlamalarımızı yaptıktan sonra dersimizi çekmeye geçilir.
Tespihimiz saÄŸ elimizle çekilir. Hayırlı yani iyi iÅŸleri saÄŸ el ile yapmak sünnettir.
Burada derviÅŸe mübtedi salikin rabıtası tavsiye edilir. Sanki Üstadı yanındaymış gibi dersini çeker.
Üstadımız Abdullah Baba (ks) Aziz Hz.leri bir müridin derse baÅŸlamadan önce ÅŸöyle yapmasını tavsiye ederlerdi;
“Mürid dersine baÅŸlamadan önce kıble istikametine doÄŸru oturur. Üç Ä°hlâs bir Fatiha’yı okur ve ÅŸu üç ÅŸekilden birisiyle tefekkür eder.
1. Allah’ın (cc) zâti sıfatlarını deÄŸil de, subuti sıfatlarını yani “Hayat, Ä°lim, Ä°rade, Kudret, Tekvin, Semi, Basar, Kelam” sıfatlarından birini tefekkür eder.
2. Ölümü tefekkür eder. Kendisinin öldüÄŸünü, yıkandığını, camiye götürüldüÄŸünü, namazının kılındığını ve kabre konulduÄŸunu, meleklerin onu sorguya geldiÄŸini düÅŸünür. Ve dersine baÅŸlar. “Ölümü çokça anınız. Zira o günahları eritir ve dünyadan yüz çevirtir.”
3. Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem ruhani âlemde yüksekçe bir yerde oturuyor. Hemen sağında ve solunda Ebubekir Efendimiz, Ömer Efendimiz, Osman Efendimiz, Ali Efendimiz bulunuyor. Karşılarında geçmiÅŸ Peygamberler; Hazreti Âdem’den (as) itibaren sıralanıyorlar. Arkalarında sahabeler, arkalarında piranlar ve en arkada derviÅŸin kendisi var olduÄŸunu düÅŸünecek. Üstadıyla birlikte bu zâtlara bakarak derse baÅŸladığını tefekkür eder.
KiÅŸi dünya kelamı konuÅŸmadan efdal olan ara vermeden dersini çekmesidir. Dersin arasında dünya kelamı konuÅŸursa, konuÅŸtuÄŸu kısmın başına döner. Mesela 100 salavat çekerken konuÅŸulursa 100 salavat tekrar baÅŸtan alınır.
KiÅŸi dersini çekerken uyku bastırırsa Cennet Mekan Üstadımız;
“Kalkın saÄŸdan sola doÄŸru sanki Kabe’yi tavaf ediyormuÅŸçasına evin içerisinde yürüyerek dersinizi çekin evladım” buyururlardı.
Ä°ÅŸlerinin yoÄŸunluÄŸu nedeniyle derslerini yukarda belirtiÄŸimiz vakitlerde çekemeyen kardeÅŸlerimize Cennet Mekan Üstadımız;
Evden çıkmadan önce abdestli bir ÅŸekilde kıble istikametine doÄŸru oturun. Bağışlamalarınızı yapın. Evden çıkın. Otobüste binin 100 beslemeyi ÅŸerifeyi okuyun. ÖÄŸle arasında 100 Tövbe istiÄŸfarlarınızı yapın. Böyle kısım kısım bitirin” buyurmuÅŸlardır.
Ancak bunun bir ruhsat olduÄŸunu unutmamak gerekir. Elbette en doÄŸru olanı söylenen vakitlerde kıbleye dönük vaziyette ve bitene kadar çekmektir ki manevi lezzet alınabilsin. Hiçbir mazeret olmadan keyfi sebeplerle parça parça yapılması tavsiye edilmez. Ayrıca televizyon seyrederken ve bilgisayar önünde ya da telefonla meÅŸgul halde iken ders çekilmesi uygun deÄŸildir derviÅŸ dersini çekerken tıpkı namazda olduÄŸu gibi huÅŸu içinde çektiÄŸi virdlerin manalarını düÅŸünerek çekmelidir ki çektiÄŸi tesbihatlar bir fayda saÄŸlayabilsin.
Bir taraftan Kuran-ı Kerim dinleyip bir taraftan ders çekmekte doÄŸru deÄŸildir. Unutmamalıdır ki Kuran okumak sünnet oysa dinlemek farzdır. Allah-ü Teala (c.c) “Kur’ân okunduÄŸu zaman onu dinleyin. Susun ki rahmete eresiniz” (Araf-204) buyurmaktadır.
Dersimizin içinde bulunan sureleri okurken (Ä°hlas, Ayet-el Kürsü ) ilk sureyi baÅŸlarken beslemeyi ÅŸerifeyi çekip aralarda besmeleyi ÅŸerifeyi çekmeseniz de bir mahsur yoktur. Araya dünya kelamı girmediÄŸi için tek besmele de yeterlidir.
Sabah namazımızı kılıp, dersimiz çektikten sonra birde iÅŸrak namazı kılınırsa; Tam bir hac ve Umre sevabına nail olur ki Resullah (sav) Efendimiz;
"Kim, sabah namazını kıldıktan sonra güneÅŸ doÄŸuncaya kadar (bulunduÄŸu yerde) oturur, (kerahet vakti çıkması için güneÅŸ bir mızrak boyu yükseldikten) sonra da iki rekat namaz (kuÅŸluk/duhâ namazının baÅŸlangıcı olan iÅŸrak namazı) kılarsa, (bu namazına karşılık olarak) ona hac ve umre sevabı gibi sevap verilir.” buyurmuÅŸlardır.
Enes b. Mâlik -Allah ondan râzı olsun- dedi ki:
Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- ÅŸöyle buyurdu:
"Bir tam hac ve umre sevabı verilir. Bir tam hac ve umre sevabı verilir. Bir tam hac ve umre sevabı verilir." (Sahîhu'l-Câmi'"; hadis no: 6222).
Günlük dersimizi 24 saat bir çekilmesi lazım gelmektedir. 24 saat imsak ile baÅŸlar diÄŸer günün imsakına kadar devam eder. Bu zaman dilimi bir gün olarak kabul edilir. Saat 24:00 geçti diye bir sonra ki günün dersi çekilemez.
Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri "ÅŸayet günlük dersinizi çekemezseniz, dergahta toplu zikrullahta yapılan ders günlük dersiniz yerine geçer evladım" derdi.
Ancak bundan ;" Nasılsa bugün toplu zikir var günlük tespihimi çekmesem de olur" fikrini edinmek yanlıştır. Toplu zikrullah yapacağımız gün dahi olsa günlük dersimizi çekmemiz doÄŸru olan davranıştır. Efendi Hz.lerin de buyurduÄŸu gibi ÅŸayet herhangi bir sebepten dolayı dersimizi çekemezsek toplu zikrullah elbette ki dersimiz yerine geçer. Hem günlük dersi çekmek hem zikrullaha katılmak nur üstüne nurdur.
Dersimizi kalben dilimizi kıpırdatmadan çekebilir miyiz?
Namazda sure veya duaları okurken dil ile söylemek gerekir; kalbimizden geçirmek yeterli deÄŸildir. Yüksek sesle, yani kulağımızla iÅŸitecek ÅŸekilde okumak ÅŸart deÄŸildir. Yani okuduÄŸumuz duaları mırıldanarak, hissedecek ÅŸekilde okumalıyız.
Hafi kılınan yada cehri kılınan namazlarda Fatiha ve diÄŸer sureleri dili kıpırdatmaksızın ve ses çıkartmaksızın zihinden tekrarlama okuma (kıraat) sayılmaz, yani böyle yapmakla namazın rüknü olan kıraat yerine getirilmiÅŸ olmaz. KiÅŸinin kendi duyabileceÄŸi bir sesle, fısıldar gibi, harfleri yerlerinden çıkartarak ve eÄŸer yanında baÅŸkaları varsa onları namazda rahatsız etmeyecek bir ÅŸekilde okuması gerekir. Kıraatte dilin oynaması ÅŸarttır.
Aynı ÅŸekilde dersimizi çekerken de tesbihatları söylerken dilimizin oynaması gerekir. Bu ister sesli olur ister dilin oynaması ÅŸeklinde olabilir. Ama kalben olmaz.
Konuyla alakalı diğer cevaplanmış sorulara aşağıdaki linklerden bakabilirsiniz.
Okunma Sayýsý : 9884 Soru Tarihi: 1/18/2016
Allah razı olsun
Müminlerdendir o erler ki Allah´a verdikleri ahde sadakat gösterdiler. Kimi adağını ödedi (canınıverdi), kimi de beklemektedir.Onlar,ahidlerini hiç deÄŸiÅŸtirmediler. (Ahzab 23) Çünkü Allah sadıklara sadakatleriyle mükâfat verecek, dilerse münafıklara da azab edecek veya tevbe nasib edecektir. Åžüphe yok ki Allah çok bağışlayıcıdır. Çok merhamet edicidir. (Ahzab 24) "Rüyana gerçekten sadakat gösterdin, ÅŸüphesiz ki, biz iyilik yapanları böyle mükâfatlandırırız." (Saffat 105)