SORU ARA
RASTGELE SORU ÝNCELE
SON SORULAN SORULAR
SORULAN SORU
"Bir günü bir gününe eÅŸit olan zarardadır" sözü nasıl açıklanabilir? Her günümüz nasıl farklı olabilir, zararımız nasıl önlenebilir? Kılınan namazlar yapılan zikirler ve diÄŸer ibadetler bu eÅŸitliÄŸi ortadan kaldırmaya yeterli deÄŸil midir? Kast edilen ilim öÄŸrenmek midir? Kendimizi geliÅŸtirmek midir?
CEVAP
“Bir günü bir gününe eÅŸit olan zarardadır” sözüne benzer olarak Peygamber (sav) Hz.lerinin “iki günü eÅŸit olan zarardadır” [1] hadisi ÅŸerifi mevcuttur.
Peygamber Efendimiz (sav) Hz.leri hadisi ÅŸeriflerinde umumi manada iÅŸimizde, aşımızda, dini yaÅŸantımızda her ÅŸeyimizde tekâmül [2] göstermemiz gerektiÄŸi bizlere aktarmıştır. Ä°nsanoÄŸlu devamlı tekâmül eden bir varlıktır.
Ä°slam dininde emirler, yasaklar, farzlar bellidir. Bunları artırmak veya eksiltmek mümkün deÄŸildir. Sünneti Resullah da bellidir. Bunları da artırmak eksiltmek mümkün deÄŸildir.
Ayrıca, bir insanın sayı olarak ibadetlerini artırarak devam etmesi de mümkün deÄŸildir. Mesela; her gün 2 rekât nafile namazı fazla kılmaya çalışan bir insan bunu artırarak devam ettiÄŸinde bir sene sonra veya on sene sonra kaç rekât kılması gerekir? Pekte mümkün gözükmemektedir.
Amellerimizi nicelik yani sayısal olarak deÄŸil de nitelik bakımından geliÅŸtirmeye çalışmak gerektiÄŸini düÅŸünmek daha doÄŸru olacaktır. ÖrneÄŸin; KardeÅŸlerimizin birine kardeÅŸim bolca Kelime-i tevhid çek diyoruz aman hocam ben zaten ÅŸu kadar çekiyorum diyor. Peki, nasıl çekiyorsun dediÄŸimizde kısa bir zaman dilimine 100 tevhid sığdırdığını görüyoruz. Maksadı sayı çokluÄŸu olarak algılamak yanlıştır. Abdullah Baba Hz.leri Bir “Lailahe illallah” demek dünyaya bedeldir buyururken manasını idrak etmeden ne dediÄŸinin farkında olmadan söylenenden deÄŸil her bir tevhid de Allah’ın bir ve tek olduÄŸunu tekrar tekrar idrak ederek söylememiz gerektiÄŸinden bahsetmektedir bizlere.
Aynı durum namazlarımız için de geçerlidir. “Bugün 5, yarın 10 rekât kılayım deÄŸil de bugün yine namazımı son dakikaya bıraktım inÅŸallah yarın daha erken kılmaya çalışacağım” demek yani ameli daha kaliteli hale getirmeye çalışmamızdır bizden istenen.
Peygamberimizin bu sözünden ümmetini çalışmaya teÅŸvik ettiÄŸi, insanın geliÅŸim yani tekâmül göstermesi gerektiÄŸi anlaşılmaktadır.
Bu sözü tasavvufi olarak ele almak gerekirse, derviÅŸin sürekli tekâmül yani bir geliÅŸim üzere olması gerekir. DerviÅŸin, talibin bir önceki durumuyla bugünkü durumu arasında bir fark yoksa yarın üstüne bir ÅŸeyler koyamıyorsa, katamıyorsa bu insan ziyandadır.
Bizler Efendi Hz.lerine tabi olmadan önceki yaÅŸantımıza aynen devam ediyorsak, yıllar geçmesine raÄŸmen geldiÄŸimiz günkü gibi duruyor ve bundan dolayı hiçbir rahatsızlık duymuyorsak. Tek artımız günlük virdimiz ve haftada bir zikrullahımız ise ahlakımızda, hal ve tutumlarımızda, yaÅŸantımızda pozitif yönlü bir geliÅŸme gösterememiÅŸsek. Ä°nsanlar baktığında “ee ne oldu ÅŸimdi hala aynı adam ya da hala aynı kadın ne deÄŸiÅŸti ki” diyorsa hatta biz kendimiz dahi “Ben buyum kardeÅŸim deÄŸiÅŸemem “Adım Hıdır elimden gelen budur” diyorsak bu bizim hiç tekâmül göstermediÄŸimizin göstergesidir ki iÅŸte bu durumda kendimizi zararda görmemiz gerekir.
DerviÅŸ ne yapacak? Devamlı yol kat edecek, üzerine bir ÅŸeyleri koyacak, ibadetinde olsun taatinde olsun, zikrinde, fikrinde, ÅŸükründe olsun, ahlakında olsun kendisini ikame ettirecek ki Allah ü Teâla Zül Celal Hazretlerine vasıl olabilsin.
DerviÅŸlik bir vasıta ile yokuÅŸ yukarı çıkmaya benzer. DurduÄŸunuz an artık bulunduÄŸunuz konumu korumanız mümkün deÄŸildir ki devamlı yokuÅŸ aÅŸağıya doÄŸru düÅŸüÅŸünüz devam edecektir. Bu durumda kalkmak, ilerlemek, devam etmek için çok büyük güç sarf edeceksin ya da baÅŸladığın yere dönüp tekrar hızını alıp devam edeceksiniz. Sonuç itibariyle durduÄŸun an bittiÄŸin yerdir.
Cennet Mekân Abdullah Baba (ks) Hz.leri, “Nefislerinize fırsat verip, gevÅŸemeyin. GevÅŸediÄŸiniz an bittiÄŸiniz an olur.” BuyurmuÅŸlardır.
Onun için Efendimiz Aleyhissalâtuvesselâm Hazretleri "iki günü eÅŸit olan zarardadır" sözünü söylemiÅŸtir.
Nasıl dünyevi istek ve arzularımız için çaba harcıyorsak din-i-mubin-i-islam için daha fazla çaba harcamalıyız. Hizmet konusunda tembellik göstermemeliyiz. Nefis ve ÅŸeytan yolumuza hizmette, derviÅŸlere olumsuzlukları göstererek tembelliÄŸe sürüklemeye çalışır. Bizler ÅŸeytanın oyununa gelmeyeceÄŸiz. Bahaneleri bir kenara bırakıp Allah'ın rızasını kazanabilmek için hizmet edecegiz.
Hâsılı kelam bizler derviÅŸsek derviÅŸlik alanında nefsi tezkiye ve nefsi terbiye ile meÅŸgul olacağız eÄŸer ilim okuyorsak ilim alanında mücadele edip hep ileriyi hedefleyeceÄŸiz ama bununla birlikte asli gayemiz olan Allah’a kulluÄŸu bir bütün halinde ele alarak hangi iÅŸi yaparsak yapalım tekâmül ederek devam edeceÄŸiz inÅŸallah…
Okunma Sayýsý : 6525 Soru Tarihi: 9/9/2016
Rabbim anlamayı anlayıp yaÅŸamayı nasip etsin. Anlamamış gibi davranmaktan bir beni ve tüm kardeÅŸlerimi hıfz-ı muhafaza etsin.