SORU ARA

SORULAN SORU

Tasavvufta tasarruf nedir? Öldükten sonra bir velinin tasarrufu devam eder mi? Evliyadan tasarruf alındı mı? Evliyadan tasarruf alınmasında kast edilen nedir?

CEVAP

Tasarruf; Allahu Teâlâ’nın evliya kullarına verdiÄŸi manevi yetkilerdir. Bu manevi yetkiler bazılarını açık keramet gösterme, yanlış insanlara müdahale etme olarak sıralaya biliriz.

Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri “Allah’ın izni ve inayetiyle olmadan bir veli kulun tasarruf göstermesi mümkün deÄŸildir.” Buyurmaktadır.

Ehl-i sünnet âlimlerinin büyük çoÄŸunluÄŸuna göre, evliyaların tasarruf yetkisi vardır. Ölümden sonra da Allahu Teâlâ’nın ruhsat verdiÄŸi bazı evliyaların ruhlarının tasarruf edebileceÄŸi kabul edilmektedir.

MürÅŸîd-i kâmiller verasatül enbiya olduklarından Cenâb-ı Vâcibü’l-Vücûd Hazretleri’nin izniyle geniÅŸ tasarruf selâhiyeti verilir. MürÅŸidi kâmillerin hali iki kısımdır. Biri vefatıyla tasarrufu nihayete eren, diÄŸeri ise irtihalinden sonra da irÅŸat ve salahiyeti devam eden mürÅŸidi kâmildir. EÄŸer vefat eden mürÅŸit kendisinden sonra irÅŸat yetkisini devretmediÄŸini, kendisiyle beraber devam edeceÄŸini bildirirse, o mürÅŸit vefatından sonra da tasarruf sahibidir.

Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri buyurdular ki;

“Ruhani ve Nurani âlemde irÅŸad görevimiz devam etmektedir. Kur’an ve Sünnet yoluna uyup da bize üç Ä°hlâs bir Fatiha gönderen, bizi gören veya görmeyen tüm derviÅŸlerimiz için Cenabı Zülcelâl Hazretlerinden hakka vuslat yolunda yardımcı olmak için ruhsat aldık, Elhamdülillah.”

Bazı zatların kabirlerinde de irÅŸat ve hidayet vazifelerini sürdürüp salahiyetlerinin devam edeceÄŸine dair rivayetlere, Tasavvuf kitaplarının pek çok yerinde rastlamak mümkündür. Bunlardan bazılarını nakletmek icap ederse öncelikle Peygamber Efendimiz (sav) ÅŸu hadisi ÅŸerifini zikredebiliriz:

“Dünya iÅŸlerinde ÅŸaşırıp, hayrete düÅŸtüÄŸünüz zaman kabir ehlinden yardım isteyiniz.” [1]

Örnek verecek olursak, Ebul Hasan Harakani (ks) Hazretleri tam on iki yıl Beyazidi Bistami (ks) Hazretlerinin kabrinden istifade ederek feyz almış ve seyri sülûkunu tamamlamıştır. Ondan sonra da irÅŸat ehli bir mürÅŸidi kâmil olarak silsileyi saadetin altıncı halkasını oluÅŸturmuÅŸtur.

Büyük Üstadımız Bilal Nadir Hazretleri de UkkaÅŸe (ra) Hazretlerinin manevi terbiyesi altında seyri sülukunu tamamlamış ve irÅŸat vazifesi ile görevlendirilmiÅŸtir.

Aynı ÅŸekilde Åžahı NakÅŸibendî Hazretlerinin, Abdulhalik Gucduvani Hazretleri ile aralarında beÅŸ vasıta olmasına raÄŸmen onun ruhaniyetinden feyiz almıştır.

Hanefi imamlarından Ahmed Bin Muhammed el-Hamevi, “Nefahat-ul Kurb” isimli eserinde buyurur ki:

“Evliyaullah, ruhaniyetlerinin cismaniyetlerine galip olması sebebiyle birçok surette görünebilirler. Onların tasarruf ve kerametleri, hayatlarında olduÄŸu gibi, mematlarından sonra da devam eder.”

Yine Hanefi büyüklerinden Allame Seyyid Åžerif Curcani (ks) “Åžerh-ul Mevakıf” isimli eserinde;

“Mürid ve saliklere evliya suretlerinin zuhuru ve o suret vasıtasıyla, mürÅŸidin hayat ve ölümü halinde feyiz verdiÄŸini” bildirir.

Ehlullahın vefatından sonra irşat ve tasarruflarının devamına aklen delil ise şudur:

Rasulullah (sav) Efendimiz vefat ettikleri zaman da Ä°slam’la ÅŸereflenenler mahdut ve belli bir sayıda idi. Vefatından sonra fütuhatlar neticesidir ki Ä°slam bir çığ gibi büyümüÅŸ ve tüm cihana yayılmıştır.

EÄŸer irtihalleriyle irÅŸat ve salahiyetleri munkati[2] olsaydı, o güne kadar iman edenler de dinden çıkarlardı.

Rasulullahın (sav) muktedir olmadığına, ondan sonrakilerinin güçlerinin hiç yetmemesi lazım gelirdi. Ä°rÅŸat ve salahiyetlerinin devam etmesinin neticesidir ki Ä°slam on dört asır gün be gün inkiÅŸaf etmiÅŸ ve etmektedir. Bu durum ÅŸüphesiz O’nun varisleri içinde geçerlidir. Bütün bunlar irÅŸat ve tasarruflarının, ahirete irtihallerinden sonra da kemaliyle ve tamamıyla devam ettiÄŸinin apaçık göstergesidir.

Hatta ÅŸu da bir gerçektir ki; vefat eden kiÅŸinin ruhu ceset kafesinden kurtulduÄŸu için çok daha müessir ve süratli olmaktadır.

Üstadımız Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri buyurdular ki;

“Dünyada bulunan ruh, kınındaki kılıca benzer. Ölümünden sonra ise cismani alakalardan soyulduÄŸu için kınından çıkmış kılıç gibi olur.”

Evliyadan tasarruf alındı mı? Sorusuna Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri ÅŸöyle cevap verdiler.

“Sizlere bir misal vererek anlatmak istiyorum. Osmanlı payitahtının son padiÅŸahlarından ve otuzüç yıl Osmanı Aliyeyi idare etmiÅŸ ancak türlü hakaret ve haksızlığa uÄŸrayan, Sultan Abdülhamid Han Allah’ın Dostu Zamanın kutbu bir mürÅŸidi kâmildi, kendisi Åžazeli tarikatındandı. Bu mübarek zât Ä°srail’e bir karış toprak vermem diye onlara rest çekti: Ä°srail’in adamları Abdülhamit Han’a altın teklif ettiler, pek çok servet teklif ettiler gene de kabul etmedi. O altınları, jön Türklere verdiler, Ä°ttihat ve terakki cemiyetine verdiler, âlimlere verdiler, bunlar biz ÅŸeriat istiyoruz, diyerek Ä°srail ajanlarına inanıp Abdülhamit Han’a karşı geldiler. Hiç bir evliya’da ona destek olmadı. Allah-ü Teâlâ Hz.leri bizlere iki nur vermiÅŸtir. Birincisi tevhid nuru, ikincisi basiret nuru. (Kalp nuru) Ä°ÅŸte bu nuru evliyanın üzerinden aldı ve evliyalarını sigaya çekti. Evliyadan tasarruf alınmıştır. Ancak, himmet ve sevgi vardır. Çünkü bu zamanda ÅŸeriat-ı Muhammediye’ye uyulup yapılmadığı için, iki kiÅŸi oturup ta konuÅŸtukları zaman, hacı hocanın kötülüÄŸünden bahsediyor, gericiler, yobazlar deyip, Eroin gibi uyuÅŸturduÄŸundan söz ediyorlar. BilinmediÄŸi için, evliya olmak, bu yolda gitmek tehlikeli görülüyor.

Tasarruf, Allah-u Teâlâ Hazretlerine mahsustur. Bazı insanlar, benim ÅŸeyhimin tasarrufu var, ÅŸöyledir, böyledir diyorlar. Åžeyhin tasarrufu ancak Ä°sa (as) ile Mehdi Resul geldikleri zaman verilecektir. Tasarruf kalkmıştır, ancak himmet ve sevgi vardır, muhabbet ve aÅŸk vardır.

Burada ÅŸu unutulmamalıdır. Evliyaullah kendisine verilen tasarrufu kendi menfaatleri için kullanmaz, kullanamaz. Ümmetin selameti için kullandıkları için evliyaullahtan alınan tasarruf bir nevi ümmet için bir kayıptır.

 


[1] Acluni, KeÅŸfül Hafa

[2]  kesik





Okunma Sayýsý : 3324

Soru Tarihi: 7/4/2020

Yorumlar
Bu soruya ait yorum bulunmamaktadýr.
Bir Yorum Yazýn
Adý Soyadý *
E-Posta *
Yorum *